Angielski Fluent Blog
Daj znać innym!

Etykieta brytyjska, którą warto znać.

Brytyjczycy, co ja mogę powiedzieć? Cóż, jeśli chodzi o stereotypy uznawani są za szczególnie uprzejmych. Zatem jacy oni są? Odpowiedź brzmi – generalnie bardzo uprzejmi. Jednak z powodu ich uprzejmości, to ważne, by pamiętać, że lubią etykietę. Dziś przyjrzymy się 5 różnym wskazówkom dotyczącym etykiety, które MUSISZ znać zanim pojedziesz do Zjednoczonego Królestwa!

UPRZEJMOŚĆ

Wiemy, że Brytyjczycy są bardzo uprzejmi, często do takiego stopnia, że ich słowa nie zawsze muszą być prawdziwe, zatem kiedy Brytyjczyk mówi do ciebie „wpadnij do mnie kiedykolwiek chcesz”, nie znaczy to dosłownie kiedykolwiek.

W rzeczywistości pojawienie się niezapowiedzianym u kogoś w domu w Zjednoczonym Królestwie bez wcześniejszego uprzedzenia może być uznane za niegrzeczne. To może wydawać się bardzo dziwne, zwłaszcza, jeśli ktoś sam kazał ci tak zrobić, ale pamiętaj – nie każdy ma na myśli to, co mówi.

SKŁADANIE WIZYT

W większości domów w UK drzwi są zamknięte. Zwyczajowo odwiedza się innych po wcześniejszym umówieniu. Generalnie ludzie nie czują się komfortowo, kiedy ktoś wpada do nich niezapowiedziany. Chociaż jak ktoś ci zaproponuje wpadaj, kiedy chcesz, to nie zrób tego o północy.

Kiedy idziesz do czyjegoś domu, ściągnij kapelusz(tylko mężczyźni). To niegrzeczne nosić kapelusz w domach, chociaż coraz powszechniejsze jest noszenie kapeluszy bądź czapek w domach, ale ciągle jest to uważane za niegrzeczne, szczególne przez starsze pokolenie.

PUNKTUALNOŚĆ

Nic nie denerwuje tak bardzo Brytyjczyków, jak spotkanie się z kimś, kto nie przychodzi na czas. Jeśli wyraziłeś zgodę na spotkanie z brytyjskim przyjacielem o określonym czasie w określonym miejscu, proszę bądź o czasie, ponieważ my gwarantujemy, że będziemy. Może się to wydawać jak coś mało znaczącego czy nieważnego, jednak Brytyjczycy przychodzenie na czas traktują bardzo poważnie. Upewnij się, że jesteś bardzo punktualny.

Thank you/ I’m Sorry/ Please

Brytyjczycy często mówią „dziękuję”, nawet za mało ważne rzeczy. Jeżeli przypadkowo wpadniesz na kogoś to powiedz „sorry”. Odpowiedzą tobie nawet jeżeli to była twoja wina. To jest po prostu zwyczaj.
Czasami Brytyjczycy mówią „cheers” zamiast „thank you”. Możesz słyszeć „cheers” zamiast „goodbye”(do widzenia po angielsku) . To na prawdę oznacza „thanks and bye”. Nie ma tak na prawdę zasad, kiedy używać grzecznych pozdrowień , ale powinieneś ich używać, kiedy masz do czynienia z innymi.

PRZEPRASZANIE

Jak wspomnieliśmy, Brytyjczycy kochają być uprzejmi, zatem ważne, byś ty też był, kiedy jedziesz do Zjednoczonego Królestwa. To jest często normą, że jeśli ktoś wpadnie na ciebie przez przypadek, powie przepraszam, to ty też powiedz przepraszam (nawet, jeśli to nie była twoja wina).

Wiele osób może uznać to za dziwne, ponieważ pomysł przepraszania za coś, czego nie zrobiłeś jest dziwny, ale tak właśnie robią Brytyjczycy. Innymi słowy, pamiętaj, żeby przepraszać za wszystko w Zjednoczonym Królestwie. Zobaczysz, że ludzie także ciągle będą cię przepraszać.

IMiONA

To staje się coraz powszechniejsze nazywać ludzi w ich pierwszym imieniu nawet w pewnych sytuacjach zawodowych. Obecnie nawet przechodzi się na mówienie po imieniu ze swoim lekarzami, kiedy wcześniej używano nazwiska np. Dr. Smith.

W pewnych sytuacjach nigdy nie adresowałbyś po imieniu, chyba że byłbyś po proszony o to. To dotyczy twoich nauczycieli, ludzi starszego pokolenia. Dla wielu osób starszych to widziane jako zbytnia poufałość. Dlatego używaj formalnych wyrażeń (Mr and Mrs Smith).

POZDRAWIANIE

W Wielkiej Brytanii podawanie sobie rąk jest powszechnym pozdrowieniem. Kiedy spotkasz kogoś pierwszy raz to podajesz rękę. Nie ma znaczenia płeć. Zwyczajnym pozdrowieniem jest „how do you do?” i podanie podanie ręki, trochę lżejszy dotyk między kobietą i mężczyzną.

Co ciekawe Brytyjczycy nie witają się potem ręką codziennie tak jak u nas robią to mężczyźni.
„How do you do?” jest pozdrowieniem, a nie pytaniem i poprawnie jest powtórzyć to samo „How do you do?”. Mówisz to, kiedy witasz się z kimś nowo poznanym.

W UK nie całuje się innych osób(chyba, że jest to bliska rodzina lub przyjaciółmi). Brytyjczycy mogą robić wrażenie podchodzenia z dużą rezerwą do innych, ale kiedy trochę się zrelaksują na pewno przejdą do bliższych kontaktów.

Unikaj dłuższego kontaktu wzrokowego, kiedy kogoś poznasz pierwszy raz, ponieważ możesz to czuć się bardzo niekomfortowo. W świecie biznesu w UK jest ciągle protokół w formalnych sytuacjach. Młodsza osoba jest przedstawiana starszej, osoba o niższym statusie osobie o wyższym statusie. Kiedy osoby są w podobnym wieku i statusie przedstawiasz osobę, którą znasz lepiej.

PODAWANIE RĘKI

Solidne uściśnięcie ręki jest powszechnym zwyczajem w świecie biznesu i sytuacjach towarzyskich. Ludzi potrafią rozpoznać wiele opierając się tylko na uścisku dłoni, dlatego należy robić to właściwie. Jeżeli podajesz dłoń zbyt niepewnie, to może robić wrażenie, że nie jesteś zainteresowany bądz niepewny siebie.

Jak podawać rękę?
Uściśnij pewnie czyjąś dłoń.
Uściśnij z odpowiednim naciskiem – nie za mocno, ale też nie za słabo.
Upewnij się, że nie masz spoconej ręki. Wytrzyj nawet o swoje ubranie dyskretnie, żeby wysuszyć dłoń.
Uścisk krótki. Potrząśnij ręką dwa razy lub trzy i puść.
Popatrz w oczy z uśmiechem.

NIEWYGODNE TEMATY

Unikaj rozmawiania na jakiekolwiek kontrowersyjne tematy w Zjednoczonym Królestwie – zwłaszcza, jeśli jesteś w nowej firmie i nie znasz jeszcze za bardzo ludzi. Dlaczego to jest kwestia, nad którą możesz się zastanawiać? Cóż, z takiego powodu, że jest wiele różnych opinii na różne delikatne kwestie, ludzie mogą czuć się dość skrępowani wyrażając swoje opinie w miejscu publicznym, zatem najlepiej nie rozmawiać z ludźmi, których właśnie spotkałeś na takie tematy tabu jak religia, drużyny futbolowe czy polityka.

KOLEJKI

I na koniec coś, co jest BARDZO ważne do zapamiętania, to kwestia Ustawiania się w kolejce. Tworzenie uporządkowanej kolejki to prawie jak religia dla Brytyjczyków!

Jeśli kiedykolwiek będziesz myślał o przeskoczeniu kolejki, by być szybciej obsłużonym, ludzie nie będą mieli skrupułów, by wytknąć cię palcem, by każdy o tym wiedział. Chociaż Brytyjczycy publicznie nie lubią kłócić się, to mają całe mnóstwo różnych delikatnych sposobów, żeby wyrazić niezadowolenie na różne subtelne sposoby.

Potrząsną głową, obrócą oczami, pokażą złość na twarzy itd. Nie tylko byłoby to żenujące, ale znaczyłoby, że będziesz prawdopodobnie musiał iść na koniec kolejki, by czekać od nowa, co nie brzmi zabawnie. Jeżeli jesteś w desperacji i musisz szybko załatwić sprawę, zapytaj czy możesz wtedy powinieneś być wpuszczony bez problemu bez kolejki.

MANIERY PRZY STOLE

Dobre maniery przy stole są bardzo ważne w Brytanii. To bardzo prawdopobodne, że uznasz je za dziwne na początku i zajmie trochę czasu zanim przyzwyczaisz się do nich. Tutaj jest kilka wskazówek, które mogą ci pomóc.

Nie zaczynaj jedzenia zanim każdy przy stole nie dostanie swojego jedzenia i nie zostaniesz poinstruowany przez gospodarza, że możecie zacząć.

Jeżeli jesz w grupie i jedzenie jest obdzielane, przedłuż czyjeś potrzeby nad swoje. Zaoferuj swoje jedzenie sąsiadom obok najpierw i nie bierz zbyt wiele, zostaw innym, nie bierz więcej niż zjesz.
Jeżeli jesteś praworęczny, nóż powinien być trzymany w prawej ręce, a widelec w lewej ręce. Jeżeli jesteś leworęczny to akceptowane jest trzymać nóż i widelec na odwrót.
Sztućce powinny być złożone na boku talerza pomiędzy zestawami, a na końcu razem na środku talerza.
Nigdy nie mów z pełnymi ustami.

Nie jedz zbyt głośno. W UK ludzie jedzą bardzo cicho, niemal bezgłośnie. Jedz małymi porcjami, nie siorb jedząc zupę, przeżuwaj powoli i połykaj delikatnie.
Jedz powoli. Zbyt szybkie jedzenie i przejadanie uchodzi za przejaw chciwości.
Nie puszczaj bąków podczas obiadu. Dla nas jest to oczywiste, ale są kultury, gdzie to uchodzi za dowód uznania.
Zostań przy stole aż wszyscy skończą i są poproszeni do opuszczenia stołu. Jeżeli musisz wyjść zapytaj o pozwolenie.

WYŁĄCZ KOMÓRKĘ

Odkładaj komórkę, kiedy rozmawiasz z kimś tak, żeby móc z nim rozmawiać. To jest niegrzeczne podczas obiadów, kiedy jest to też czas rozmawiania z rodziną czy przyjaciółmi.

Leave a Comment:

Send this to a friend

Kontynuując oglądanie strony zgadzasz się na używanie cookies. Więcej informacji

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close