Angielski Fluent Blog
Daj znać innym!
Jak nie bać się mówić po angielsku i przełamać strach przed mówieniem

Jak nie się bać mówić po angielsku i przełamać strach

Jak nie bać się mówić po angielsku kiedy ogarnia cię zdenerwowanie? Nieśmiałość i zdenerwowanie są całkowicie naturalne, ale mogą utrudniać mówienie po angielsku. Kiedy odczuwasz onieśmielenie, może ci być trudno skoncentrować się na tym, co chcesz powiedzieć, przypomnieć sobie potrzebne słówka czy zasady gramatyczne.

Często osoby, które uczą się angielskiego, po prostu unikają sytuacji, w których muszą użyć tego języka.
Nie mogę ci obiecać, że rozwiążę wszystkie twoje problemy, związane z nieśmiałością i tremą, ale na pewno podzielę się z tobą kilkoma pomysłami i poradami, które – mam nadzieję – pomogą ci i podpowiedzą, jak nie bać się mówić po angielsku.

Skąd pochodzi strach przed mówieniem po angielsku?

Wiele osób dobrze sobie radzi w testach, rozumie dużo, ale nie wierzy w swoje zdolności mówienia po angielsku.

Jak nie bać się mówić po angielsku?

Warto zdać sobie sprawę, że nikt nie nauczył się mówić po angielsku nie robiąc błędów. Człowiek uczy się na błędach. Im więcej próbujesz tym szybciej osiągasz rezultaty.

Strach przed mówieniem po angielsku pochodzi z kilku źródeł.

Strach przed publiką. Ludzie mają coś takiego w naturze, że największy strach jaki odczuwają to przemawianie publiczne. Nawet mówienie przed kilkoma osobami może wywoływać strach. Panikujemy, puls przyśpiesza, pocimy się kiedy tylko myślisz o mówieniu. Masz chęć po prostu uciec. Lepiej nie podejmować się tego interview o pracę albo nie zdawać egzaminu.

Brak praktyki. Studiowałeś język przez lata w szkole albo na kursach. Jak to w szkołach pewnie nie mówiłeś zbyt wiele. Potem jak masz coś powiedzieć to gubisz słowa. Nie wiesz jak coś powiedzieć.

Perfekcjonizm. Cokolwiek robisz musi być perfekcyjne. Inaczej nawet nie chcesz zaczynać. Perfekcjonizm może przeszkadzać w mówieniu po angielsku, bo tego nie da się tak za każdym razem robić perfekcyjnie.

Brak akceptacji siebie. Myślisz, że problem jest w tobie. Nie lubisz mówić po angielsku. Cokolwiek powiesz wydaje ci się dziwne i myślisz, że głupio brzmisz. To tak jak słuchanie siebie z nagrania albo oglądania z nagrania filmowego. To dziwne myślisz. Nie akceptujesz się, często zupełnie nieświadomie.

Jak nie bać się mówić po angielsku.

1. Musisz mówić… jeżeli chcesz umieć mówić po angielsku.

Żeby to zrobić musisz mieć codziennie kontakt z językiem angielskim. Najpierw dużo słuchania i czytania. Przyswajasz informacje przez język angielski. Dużo słuchania i czytania. Nie musisz rozumieć wszystkiego od razu. Twoim zadaniem jest słuchanie melodii języka, intonacji.

Potem mówienie zacznie przychodzić ci z coraz większą łatwością. Czy kiedykolwiek próbowałeś się uczyć przez 15 minut dziennie przez miesiąc?

Jeżeli nie zacznij dzisiaj i zobaczysz jak coraz łatwiej przychodzi ci mówić po angielsku.

2. Mówienie po angielsku to wciąż tylko mówienie

Kiedy po raz pierwszy spotykasz jakiegoś obcokrajowca, albo po prostu słyszysz obcy język, pewnie uważasz, że jest dziwny, interesujący i egzotyczny.

“Wow! On mówi po francusku. Ale to ładnie brzmi. Chyba mówi o filozofii albo literaturze, albo czymś innym ciekawym… Fajnie by było, gdybym go rozumiał.”

“Wow! Ona pisze tymi chińskimi znaczkami. One są super. Może pisze wiersz, albo list miłosny… Chciałbym to umieć przeczytać.”

No cóż, może mówi o filozofii, a może narzeka, że utknął w korku. Może pisze wiersz o zamglonych górskich szczytach, a może to po prostu jest lista zakupów.

Jeżeli uważasz, że ten język i ci ludzie są dziwni i egzotyczni, to nie ma co się dziwić, że jesteś zdenerwowany, kiedy masz się odezwać. Wiele osób, które uczą się angielskiego odbiera to właśnie w ten sposób: nie rozmawiasz ze zwykłym człowiekiem; rozmawiasz z… native speakerem! O matko!

Zamiast zastanawiać się, jak nie bać się mówić po angielsku, pomyśl, że przecież po angielsku nie rozmawia się ani dziwnie, ani inaczej niż po polsku.

To taka sama rozmowa, jak każda inna. Native speakerzy nie są istotami innego gatunku; są tacy sami jak ty.

Większość rzeczy, o których myślą i rozmawiają ludzie na całym świecie, jest podobna. Wszędzie ludzie narzekają na pracę, zastanawiają się, co zjeść na obiad, rozmawiają o programach, które obejrzeli w telewizji, komentują wyniki ostatniego meczu….

Naprawdę nie powinieneś uważać, że native speakerzy należą do jakiejś rasy magicznych stworzeń. Jeżeli chcesz z nimi porozmawiać, to się do nich odezwij. A jeżeli nie chcesz – nie. To nie jest jakaś wielka sprawa.

To nie jest wielka sprawa? Serio? Tak, serio. Najpierw musisz sobie zadać pytanie…

3. Co najgorszego może się zdarzyć?

No dobrze, denerwujesz się, kiedy masz porozmawiać po angielsku, zwłaszcza z native speakerem. Próbujesz zagadać do Anglika na siłowni. Nic z tego nie wychodzi. Nie wiesz, co powiedzieć. Czujesz się okropnie. Po jakiejś minucie rezygnujesz i myślisz sobie:

“Zrobiłem z siebie głupka.”
“Rany, jaki wstyd.”
“Na 100% ma mnie za idiotę.”

No ale postawmy sobie pytanie: co tak naprawdę straciłeś?

Nic.

To tylko rozmowa. Nic wielkiego – poza tym, co siedzi w twojej głowie.

Czy za dziesięć lat nadal będziesz rozpamiętywał ten moment, kiedy próbowałeś rozpocząć rozmowę i nic ci z tego nie wyszło? Oczywiście, że nie. Niektóre rzeczy wydają się strasznie ważne w chwili, kiedy się dzieją, ale tak naprawdę nie mają żadnego znaczenia.

Możesz się wstydzić i mówić sobie, że jesteś głupi, ale po co? Pamiętaj: to ty tak twierdzisz i to bez żadnego powodu.

Nikt inny nie mówi, że jesteś głupi. Rozpoczynając rozmowę, niczym nie ryzykujesz. Gwarantuję ci, że osoba, z która próbujesz porozmawiać nic takiego sobie o tobie nie pomyśli.

W takim razie co możesz zrobić, żeby przestać się tak czuć? Jak możesz kontrolować te emocje? I jak nie bać się mówić po angielsku?

4. Załóż maskę

To poczucie zdenerwowania i nieśmiałości tkwi wewnątrz ciebie. Oto najważniejsza porada:
To, że czujesz się onieśmielony albo zdenerwowany wcale nie oznacza, że musisz się w ten sposób zachowywać.

Zachowuj się pewnie, nawet jeżeli tak się nie czujesz.
Czyli wyglądaj na osobę pewną siebie. Głowę trzymaj wysoko. Utrzymuj kontakt wzrokowy, nawet jeżeli czujesz się z tym niezręcznie. Mów głośno i wyraźnie. Kontroluj tempo i rytm wypowiedzi.

To nie jest takie trudne. Poczujesz się lepiej, kiedy to ty będziesz miał kontrolę nad swoimi emocjami, a nie one nad tobą.

5. Kiedy się przejmujesz, mówisz gorzej

Mam takie pytanie: kiedy obcokrajowiec mówi po polsku, w jaki sposób oceniasz, czy mówi dobrze, czy źle? Na co zwracasz uwagę?

Najczęściej zwracamy uwagę na płynność wypowiedzi i wymowę. Zwłaszcza w języku mówionym nie zwracamy szczególnej uwagi na błędy gramatyczne czy na zasób słownictwa POD WARUNKIEM, że ta osoba mówi płynnie i bez trudu można ją zrozumieć.

Co to oznacza? Że jeżeli przejmujesz się gramatyką czy słownictwem, kiedy rozmawiasz po angielsku, to spokojnie możesz to sobie odpuścić.

A zatem, jak nie bać się mówić po angielsku? Nie martwić się niepotrzebnie.

Po pierwsze, przejmowanie się nie rozwiązuje żadnego problemu. Jeżeli jesteś słaby z gramatyki, to przejmowanie się tym nic nie zmieni. Nie zaczniesz nagle budować rozbudowanych (i poprawnych) zdań dlatego, że się trochę pomartwiłeś.

Jedynie będziesz się z tym źle czuł – i nic poza tym.

Po drugie, nikt nie zwraca jakiejś szczególnej uwagi na to, czy mówisz poprawnie gramatycznie i ile znasz słówek. Większość ludzi, którzy nie są nauczycielami angielskiego, zbytnio się tym nie przejmuje. A ci, którzy są nauczycielami angielskiego, przejmują się tym w pracy, a po pracy już nie tak bardzo.

Zaufaj mi: jeżeli rozmawiamy ze sobą po tym, jak przez cały dzień prowadziłem lekcje, ja naprawdę nie mam ochoty myśleć o twoich rozterkach gramatycznych czy leksykalnych ani poprawiać twoich błędów. Większość nauczycieli jakich znam myśli w taki sam sposób.

Ważniejsze jest to, że twoje zamartwianie się o poprawność gramatyczną i dobór słownictwa negatywnie wpływa na płynność językową. Kiedy zaczynasz się zastanawiać, jakiej formy czasownika użyć i które słowo będzie idealnie pasowało, zacinasz się, twoja wypowiedź jest urywana i mówisz znacznie wolniej.

Więc jeżeli z kimś rozmawiasz, nie myśl za wiele o samym języku. To w niczym nie pomaga; twój angielski wcale nie jest wtedy lepszy i komunikacja z tobą nie jest łatwiejsza.

Zamiast myśleć, jak nie bać się mówić po angielsku, po prostu mów. Będziesz brzmiał bardziej pewnie, a twoja wypowiedź będzie płynna. I może ty też poczujesz więcej pewności siebie.
Podsumujmy..

6. Im szybciej zmienisz złe nawyki, tym lepiej

Nie jesteś w stanie zapobiec poczuciu zdenerwowania czy onieśmielenia, ale możesz zmienić swój sposób reagowania na te emocje. Często nasze reakcje mają charakter nawykowy. Trudno je zmienić, ale nie jest to niemożliwe.

Za każdym razem, kiedy chcesz porozmawiać z kimś po angielsku, ale w końcu tego nie robisz, karmisz te swoje złe nawyki. Za każdym razem, kiedy krytykujesz siebie, myśląc, “Nie mam nic ciekawego do powiedzenia,” czy “Jestem gramatycznym osłem,” karmisz te złe nawyki.

Jak nie bać się mówić po angielsku w takich sytuacjach? Po prostu podejdź do kogoś i z nim porozmawiaj, nawet jeżeli czujesz się z tym niezręcznie. Zrób tak dziesięć razy. Przyrzekam ci, że za dziesiątym razem poczujesz się z tym trochę lepiej. A za setnym będziesz się czuł znacznie, znacznie lepiej.

Nie masz nic ciekawego do powiedzenia? To powiedz coś nudnego, albo po prostu zakończ rozmowę. Nikt się nie spodziewa, że będziesz bez przerwy mówił interesujące rzeczy. Nikt nie mówi samych ciekawych rzeczy. Większość konwersacji dotyczy banalnych tematów.

Przejmujesz się gramatyką albo słownictwem? Pamiętaj, że nikogo innego to nie obchodzi. Po prostu mów to, co chcesz powiedzieć i postaraj się skomunikować. Podczas rozmowy to jest znacznie ważniejsze.

A przede wszystkim – przestań dokarmiać złe nawyki. Rozmawiaj, nawet jeżeli nie czujesz się z tym zbyt pewnie. Szybko się zorientujesz, że zdenerwowanie i nieśmiałość – kiedy im na to pozwolisz – jedynie utrudniają ci mówienie po angielsku.

 

Leave a Comment:

Send this to a friend

Kontynuując oglądanie strony zgadzasz się na używanie cookies. Więcej informacji

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close