Angielski Fluent Blog
Daj znać innym!

5 powodów dlaczego nie jesteś za stary, żeby uczyć się angielskiego.

Ile razy znajdowałeś wymówki, że jesteś za stary, żeby uczyć się angielskiego? Cóż, nie cierpię tego mówić, ale to dość typowa wymówka, żeby się nie uczyć. Prawda natomiast jest taka, że to zupełnie możliwe, a nawet łatwe, żeby znaleźć sposób jak nauczyć się angielskiego, gdy jesteś starszy.

Badania wciąż udowadniają, że bez względu na wiek ludzie mogą przyswoić nowe słownictwo, nauczyć się nowych struktur gramatycznych i rozwinąć nowe sposoby nauki.

W rzeczywistości, pod wieloma względami starsze osoby mają przewagę nad młodszymi, jeśli chodzi o naukę nowych języków.

Pomyśl o tym, jak często dajesz swoim dzieciom albo wnukom rady oparte na swoim osobistym doświadczeniu? Wiesz więcej, ponieważ przez to już przeszedłeś, prawda? No właśnie, z językiem jest tak samo.

Już wiesz jak się uczyć, rozwinąłeś efektywne techniki nauki, jesteś zdolny do kierowania samym sobą i możesz dostosować się do zmian – nie ma wątpliwości, że możesz nauczyć się angielskiego.

Oto pięć sposobów, żeby przestać wyszukiwać wymówki i zaakceptować fakt, że nigdy nie jesteś za stary, żeby uczyć się języka:

5 powodów dlaczego nie jesteś za stary, żeby uczyć się angielskiego

1. Kluczem do sukcesu w nauce angielskiego jest motywacja, a nie wiek.

Podczas gdy dzieci mogą mieć większe możliwości naśladowania i zdolność zapamiętywania, dorośli wciąż potrafią przyswajać nowe informacje. Może to tylko wymagać trochę większej motywacji.

Niewątpliwą zaletą jest to, że dorosłe osoby zwykle chcą się uczyć, natomiast dzieci są do tego zmuszane, a zatem zwykle ignorują naukę. Gdy dorosły chce nauczyć się języka angielskiego, zazwyczaj gorliwiej podchodzi do lekcji, dzięki czemu materiał jest łatwiejszy do przyswojenia.

Powiedzmy, że spotykasz kogoś i zakochujesz się podczas podróżowania po innym kraju, albo masz nową pracę, która wymaga komunikacji w międzynarodowym środowisku, albo po prostu uważasz, że dźwięki obcego języka są piękne; nieważne, jakie są okoliczności, motywacja do nauki angielskiego tylko pomoże ci przyspieszyć proces.

2. Dorośli uczą się lepiej i szybciej niż dzieci

Dawno temu wierzono, że kiedy dochodzisz do 50-tki, uczenie się nowego języka staje się niesamowicie trudne. Ale nowe badania wciąż udowadniają, że ta teoria jest błędna. Dorośli nie tylko mają zdolność do przyswajania nowego języka tak jak dzieci, ale nawet uczą się angielskiego lepiej i szybciej.

Wiek dorosłego nie ma większego znaczenia. W jednym z badań naukowych porównano umiejętność uczenia się języka u dorosłych w różnym wieku. Każdego uczestnika uczono tych samych słów w takim samym środowisku. Wyniki pokazały, że ludzie powyżej 50. roku życia uczą się tak samo dobrze, jak ludzie w wieku 20, 30 lat.

Są pewne aspekty nauki języka, które stają się łatwiejsze, kiedy jesteś starszy, ponieważ masz już dużą wiedzę na ten temat, nawet jeżeli nie zdajesz sobie z tego sprawy. Dorośli mają znacznie bogatsze słownictwo niż dzieci, co ułatwia im uczenie się setek czy nawet tysięcy nowych słów w bardzo krótkim czasie.

Jednak starszym ludziom jest trudniej niż dzieciom uczyć się zasad gramatycznych i składni czy doskonalić akcent. Dzieci dużo łatwiej przyswajają dźwięki nowego języka, ale dorosłym nie sprawi trudu nauka konkretnego słownictwa, ponieważ nowe słowa mogą być szybko odwzorowane na podstawie posiadanej wcześniej wiedzy.

3. Do tej pory opanowałeś sztukę samodzielnego uczenia się

Starsza osoba już wie, jak się uczyć. Nie zaczynasz od początku. Wiesz, jak działają na ciebie strategie uczenia się i potrafisz uczyć się skutecznie; możesz przejść do rzeczy i nie tracić czasu na metody, które u ciebie nie działają.

Masz lepsze umiejętności meta-poznawcze niż ktoś o połowę młodszy, co oznacza, że jesteś lepszy w „samodzielnym uczeniu się.”

Kilka lat temu przeprowadzono test, który badał jak młodsi i starsi dorośli wybierają informacje przydatne podczas nauki. Naukowcy pokazali każdej grupie słowa z dołączonymi wartościami, od niskiej do wysokiej.

Uczestnicy mogli wybrać, których warto się uczyć i zdecydować ile czasu chcą poświęcić każdej z nich.

Wyniki pokazały, że „starsi dorośli przeznaczyli nieproporcjonalnie większą ilość czasu na uczenie się słów o wyższych wartościach, a przywołane różnice wieku były zredukowane albo wyeliminowane dla słów o największej wartości.

Na dodatek starsi dorośli wykorzystali skutki nowości w strategiczny sposób, ucząc się często rzeczy o wysokiej wartości, ale także bezpośrednio przed badaniem.”

4. Starszy mózg można wyćwiczyć tak samo, jak młodszy.

Jakiś czas temu istniała zupełnie odmienna koncepcja tego, jak rozwija się mózg. Naukowcy wierzyli, że po okresie dzieciństwa struktura mózgu jest dość ustalona.

Jednak podczas badania z 2000 roku naukowcy przyjrzeli się istocie szarej w mózgach taksówkarzy i wykazali prawdziwy dowód neuroplastyczności, czyli zdolności mózgu do tworzenia nowych ścieżek i połączeń neuronowych. Londyńscy taksówkarze, którzy spędzali dużo czasu na drogach, mieli więcej istoty szarej w hipokampie, części mózgu odpowiedzialnej za pamięć.

Odkrycie to spowodowało większe zainteresowanie naukowców tematem neuroplastyczności. W 2010 roku szwedzkie badanie naukowe zbadało plastyczność obszarów istoty szarej, łączących lewą i prawą półkulę płatu czołowego.

Naukowcy zbadali dwie grupy dorosłych, jedną grupę pomiędzy 21 a 30 rokiem życia, a drugą pomiędzy 65 i 80. Wyniki nie wykazały żadnych znaczących różnic związanych z wiekiem pod względem pamięci czy prędkości.

Co to oznacza? Starsze mózgi są tak samo zdolne do zmian, jak młodsze i tak samo mogą uczyć się efektywnie angielskiego.

Ćwiczenie może zmienić twój mózg nawet po kilku sesjach. Oczywiście, im dłużej ćwiczysz, tym lepsze osiągasz rezultaty. Kiedy uczysz się nowego języka, popraw integralność istoty białej w swoim mózgu, lepiej łącząc komórki nerwowe i ułatwiając jej realizowanie zadania poznawczego.

Mózg jest bardzo dynamiczną strukturą, która może sama się zmieniać zgodnie z nowymi doświadczeniami. A zatem spokojnie możesz uczyć starego psa nowych sztuczek!

5. Musisz tylko uczyć się angielskiego w inny sposób

Dorosłe osoby muszą uczyć się angielskiego w inny sposób. Być może nie będziesz tak szybki i pojętny jak młoda osoba, ale już ustaliliśmy, że możesz mieć inne zalety.

Teraz musisz tylko skorzystać ze swoich, wspomnianych wyżej, zalet i zmienić je w nową strategię uczenia się. Niech to, co wyróżnia cię jako uczącą się starszą osobę, odzwierciedla twoje podejście. Może zacznij wolniej, ucz się po kawałku nowych informacji, zacznij budować od słów i fraz do zdań. Zanim się obejrzysz, będziesz mógł prowadzić płynne rozmowy.

Bądź cierpliwy. Może nie masz tak dużo czasu, który mógłbyś poświęcić na naukę, ponieważ masz znacznie więcej codziennych obowiązków, ale możesz korzystać z uczenia się w swoim własnym tempie.

Musisz uwolnić się od myślenia o tym, że jesteś za stary, żeby nauczyć się angielskiego. Jeśli myślisz w ten sposób, nie spróbujesz, ponieważ jesteś przekonany, że to nie ma sensu, chociaż to nieprawda.

Racja, starszy mózg może nie być tak aktywny i gotowy do nauki jak młodszy, który ciągle robi nowe rzeczy, ale możesz to zmienić. Aktywny mózg będzie uczył się lepiej niż nieaktywny, zatem spróbuj to zmienić.

Znajdź nowe hobby, takie jak gotowanie czy fotografowanie, zajmij się ogrodem, rozwiązywaniem krzyżówek. Możesz także odrobinę zmienić swoją dietę stosując ginko biloba (miłorząb japoński), jagody albo inne jedzenie bogate w antyoksydanty.

Kiedy będziesz aktywny, zobaczysz, że uczenie się nowego języka jest znacznie prostsze. A z drugiej strony, dzięki nauce twój umysł będzie aktywny. To świetny sposób, żeby ćwiczyć swój mózg, sprawiając, że będziesz zdrowszy i szczęśliwszy w kolejnych latach!

Leave a Comment:

2 comments
jacek says Maj 13, 2018

„Wiek dorosłego nie ma większego znaczenia” – to jakaś epidemia dzisiejszych czasów. Wiek zawsze ma znaczenie, a także predyspozycje, które jedni mają, a inni – nie. Tego nie da się przeskoczyć ani zaczarować. Do tego miłorząb japoński wraz z jagodami! Czysta komedia! Dobry humor to podstawa;-)

Reply
Angielski Fluent says Maj 17, 2018

Dzięki za komentarz.
Wiek ma znaczenie jak chcesz biegać w ultramaratonach.
Co do nauki czegokolwiek można być sprawnym do późnej starości pod warunkiem regularnego używania mózgu.
Mózg dorosłego człowieka może się nauczyć kilkudziesięciu języków. Tutaj nie chodzi o predyspozycje, tylko o przekonania (oprogramowanie podświadomości) co jest możliwe.
Przeciętny człowiek używa ok 1% zasobów mózgu, ponad przeciętny ok. 4%. Także w większości jest to kwestia treningu, a nie predyspozycji.

Reply
Add Your Reply

Send this to a friend

Kontynuując oglądanie strony zgadzasz się na używanie cookies. Więcej informacji

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close